Kişinin yaşadığı sosyete süresince kıymeti olan , kabiliyet, gidişat ve diğer davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğişçilikme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanımı konstrüksiyonlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına münasip ) bileğişçilikme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde bileğişçiliktirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğişçilikme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç yapı taşı öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı cümle kültürler muhtevain tıpkısıdır. Amaçların içinde ne olduğu ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa bileğişçilikebilir, ancak sürecin doğbirliı bileğişçilikmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birmebzul filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna dayalı farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen standart tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğişçilikikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğişçilikikliği” ve “müddetç” kabil kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Yetişek, benibeşer muhtevain dirim boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere münasip olabileceği kabil istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin işçilikletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri kabil mekânlarda maruz eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. şu demek oluyor ki eğitim yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim yapmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda ya da kurumlarda belirli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim ise kendi kendine vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir düzen olarak ele aldatmaındığında ise eğitim sisteminin üç yapı taşı ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kaynar; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kabil fiziksel unsurlardır. Müddetç; meslek süresince meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, mezuniyet, sınav skorları kabil mergup davranış bileğişçilikiklikleridir.